Sunday, March 16, 2014

Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH)

Idea pelaksanaannya adalah dari ucapan Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada Perhimpunan Agung UMNO pada 7 Disember 2013. Program yang dicetuskan oleh TPM adalah Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH). Program ini adalah tujuan utamanya adalah menyebarluaskan pengetahuan ilmu kefahaman kita tentang islam. PISH ini bukan sahaja terfokus kepada ilmu fardu ain dan fardu kifayah malahan juga merangkumi ilmu kemahiran dan keusahawanan. Golongan sasaran adalah belia, pelajar di sekolah agama rakyat atau sekolah pondok, institusi keagamaan seperti surau dan masjid dan juga komuniti setempat.

Pihak Kolej Komuniti Betong telah terpanggil untuk menganjurkan program PISH ini. Pada 13 hingga 16 Mac 2014 satu program yang dipanggil JOM IMARAH MASJID telah dilaksanakan. Program ini telah mendapat kerjasama dari Masjid Jamek Betong, Jabatan Agama Islam Sarawak Bahagian Betong (JAIS) dan Jabatan Pertanian Bahagian Betong.








Program JOM IMARAH MASJID melibatkan beberapa aktiviti antaranya ialah kursus penyembelihan halal yang diadakan pada 13 Mac 2014 yang dikendalikan oleh Ustaz Affandi Bin Ismail dari JAIS. Kursus ini melibatkan kuliah dan praktikal bagaimana cara penyembelihan ayam, itik dan kambing yang memenuhi tuntutan syarak. Pada sebelah malam satu kuliah masjid yang bertajuk “Dari mana hendak ke mana” turut diadakan. Majlis juga diisi dengan solat hajat bagi mendoakan penerbangan Malaysia MH370. Selain dari program berbentuk keagamaan, aktiviti kursus pendek kemahiran turut dilaksanakan. Di antara kursus yang dijalankan ialah kursus nasi briyani yang dikendalikan oleh Puan Latifah Yasok pada 13 Mac 2014, kursus Pembuatan Simen Fero yang dikendalikan oleh Encik Joehari dari Kolej Komuniti Betong pada 15 & 16 Mac 2014 dan Kursus Pembuatan Kek Lapis yang dikendalikan oleh Puan Norhayati Binti Arbee dari KEMAS Betong pada 16 Mac 2014. Seramai 80 peserta telah hadir bagi kursus-kursus berkenaan.
Upacara penutupan program telah dijalankan di Masjid Jamek Betong pada 16 Mac 2014 yang telah dirasmikan penutupannya oleh Pengarah Kolej Komuniti Betong, Encik Carlos Mikon Misin. Program seumpama ini akan diteruskan lagi di kawasan lain di bahagian Betong pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment